Η φάρσα της Έρσης Σωτηροπούλου


19072013904

Κεντρική εμμονική σχεδόν ιδέα γύρω από την οποία εξελίσσεται το βιβλίο αποτελεί η φάρσα,επιφέροντας την παραπλάνηση τόσο στον απροετοίμαστο αναγνώστη όσο και στην φίλη της ηρωίδας του βιβλίου.

Σε πρώτο επίπεδο το βιβλίο,τοποθετείται δύο χρόνια μετά τη μεταπολίτευση και ασχολείται με την προσπάθεια δυο φιλενάδων να κατανικήσουν την πλήξη τους,προσπαθώντας ακούραστα και αδιάκοπα,σχεδόν μέχρι σημείο προσωπικής εξάντλησης να πραγματοποιήσουν την τέλεια τηλεφωνική φάρσα αναζητώντας τυχαία ονόματα από τον τηλεφωνικό κατάλογο.

Με τον τρόπο αυτό καταφέρνουν να φτιάξουν ένα δικό τους προσωπικό σύμπαν που διέπεται από διαφορετικούς κανόνες,υπονομεύοντας κάθε στιγμή την όποια έκφραση κοινωνικής αντρικής εξουσίας.

Η υπερβολή των διαλόγων,ο παραλογισμός του χιούμορ δρά σαρωτικά και διαβρώνει τα πάντα.Σε μια εποχή που κουβαλά νωπή την ανάμνηση των απαγορεύσεων ,ο πιο κατάλληλος δρόμος υπονόμευσης και αντιπαράθεσης προς τον παραλογισμός της εξουσίας και των ιδεολογικών προκαταλήψεων σχετικά με το ρόλο των δυο φύλων, να είναι το χιούμορ.

Η σεξουαλική διάθεση ελλοχεύει στην ατμόσφαιρα.

Και ιδιαίτερα στο τέλος του βιβλίου αποδεσμεύεται με μια σαρωτική λεκτική αντιπαράθεση που καταβαραθρώνει την προσκόλληση στην νοσηρή πατριδολαγνεία.

Η περιπαικτική χρήση της γλώσσας είναι από τα πιο σημαντικά στοιχεία στο μυθιστόρημα αυτό,που σε αυτό το επίπεδο θα μπορούσε να συγκριθεί με τη Λαγνεία της αυστριακής συγγραφέως  Ε.Γέλινεκ.

Η ιδιαίτερη γλώσσα που κι εδώ ζητά να εκμηδενίσει και να εξαφανίσει τον καθωσπρεπισμό και τον συντηριτισμό των προσώπων που κατέχουν εξουσία.

Γλώσσα επαναστατική,χωρίς περιορισμούς που δεν αναγνωρίζει σεβασμό σε κανένα φορέα εξουσίας.

Η παραπλάνηση όμως δεν έχει σαν αποδέκτη μόνο τα άτομα της τηλεφωνικής φάρσας αλλά και την κολλητή της ηρωίδας.Αφού πλάθει μια παράλογη ιστορία και για την ίδια.

Η σχέση των δύο γυναικών διαταράσσεται εξαιτίας πράγματων που κρατούν κρυμμένα για τον εαυτό τους αλλά και εξαιτίας ενός άνδρα που σκιαγραφείται αλλά παραμένει θολός.

Η ηρωίδα έχει τόσο έντονη φαντασία και συναισθηματική ένταση που αλλοιώνει και παραμορφώνει την πραγματικότητα και την αντικειμενική εκδοχή των γεγονότων,καταφεύγοντας σε ένα προσωπικό σύμπαν που αγγίζει το ακραίο.

Ένα μεγάλο μέρος του βιβλίου εκτυλίσσεται σε σχεδόν ονειρικό επίπεδο με κινηματογραφική περιγραφή.

Το πιο σημαντικό τέλος,αποτελεί το γεγονός ότι το συγκεκριμένο μοντέρνο μυθιστόρημα και ρηξικέλευθο για την εποχή του,κατορθώνει αριστοτεχνικά να εξελιχθεί σε μια σειρά εγκιβωτισμένων ιστοριών μέσα στην ίδια φαινομένικα,απλή αρχική ιστορία.

Οδηγίες ανάγνωσης:Διαβάζεται ιδανικά χωρίς ανάσα καλοκαίρι,στην δροσιά της εξοχής.Η συνεχής εναλλαγή επιπέδου αφήγησης και οι ανατροπές θα σας κρατήσουν σε εγρήγορση.

Η φάρσα Ερση Σωτηροπούλου

Εκδόσεις Κέδρος 1982

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s